Sanatçı siyasi perspektife sahip olmalı

Sanatçı siyasi perspektife sahip olmalı

Sanatçı siyasi perspektife sahip olmalı

Özge Kaya

14 Şubat 2017, 15:13
Bu röportaj 285 kez okundu

"Bu Son Olsun", "Kanunsuzlar" gibi başarılı filmlere imza atan ünlü yönetmen Orçun Benli, son olarak karşımıza "Hep Yek 2" ile çıkıyor. Başarılı yönetmen tüm samimiyeti ve içtenliğiyle sorularımızı cevapladı...

Film yönetmeni olmaya nasıl karar verdiniz? Çocukluk hayaliniz miydi?
Çocukluk hayalim değildi ama çocukken çok film izliyordum. Bizimkilerle haftada 3-4 gün sinemaya gidiyorduk, o zaman yazlık sinemaları falan vardı. Aslında liseden sonra karar verdim. 

Komedi türü filmler çekiyorsunuz. Farklı bir tür denemek istiyor musunuz?
Aslında komedi filmi yapıyoruz çok doğru değil. Mesela benim ilk filmim “Bu son olsun”  salt komedi değil yani bir komedisi var evet,  bir kara komedi falan denebilir. Keza “Gulyabani” de öyle değil, “Gulyabani” korku filmiydi biz yola çıkarken. Yapımcı birazcık montajda onu o hale getirdi. Gulyabaninin montaj kısmında benim hiç bir dahilim yok. Komedi kısmını çok tuttular, korku kısımlarını kırptılar. Biraz ticari olarak böyle doğru gördüler heralde. Ondan sonra zaten Kanunsuzları yaptım suç filmi. Ama Komedi filmi çekmekten zevk alıyorum ama bunu söylemeliyim.

Ne tür film çekeceksiniz?
Politik aksiyon. Bir tane hikâye yazıyoruz bakalım. “Soluk Soluğa” diye 90-91  sürecini anlatan.

Ne zaman izleriz?
Herhalde önümüzdeki yıl

Oyuncu olmak için genç kızlardan teklif geliyor mu? Yönetmensiniz sonuçta.
Yok ya bana teklif gelmez, biz cast ajansıyla çalışıyoruz. 

No name birine başrol verip filmlerinizde yer vermeyi düşünüyor musunuz?
Yaptım zaten Kanunsuzlar’da. “Bu Son Olsun” mesela öyledir. Başrolleri hep no name yani Ferit Kaya, Orhan Eşkin, Mustafa Uzunyılmaz  isimlerini verebiliriz. 

Kimlerle çalışmayı seviyorsunuz?
İyi oyuncu. Benim için no name ya da isim olması önemli değil. İsmi olmasının katkısı var. Hem isimse hem iyi oyuncuysa iyi bir şeydir ama iyi aktör olmadıktan sonra açıkçası çalışmayı tercih etmem. Çok güzel ya da çok yakışıklı ya da  ismi olması beni çok bağlamıyor. 

Oyuncuları siz mi seçiyorsunuz?
 Evet 

Peki kötü bir oyuncu gelse iyi bir film çıkar mı? Sizin yeteğiniz mi yoksa illa iyi bir oyuncu olmak zorunda mı? 
iyi oyuncuyla her zaman rahat çalışılır, iyisi varken niye kötüsüyle çalışasın. Eğer iyi  oyuncuysa x bir yönetmenin çektiği işte iyi bir performans çıkar. Şu var hiç oyunculuk yapmayan biriyle çalışmak kötü oyuncuyla çalışmaktan daha rahat. Mesela burada çalışan arkadaşlardan birine gel oyna desem daha rahat oynatırsın cünkü ona daha kolay müdahale edilebilir.

İyi bir oyuncuyla çalışma isteme sebebim şu; bi oyuncu iyi bir aktörse zaten karakteri konuşup anlattığın zaman sana çok daha fazlasını verir. Ben şeyi sevmiyorum şuraya bak şuraya dön böyle yap şöyle yap o ayıp, oyuncunun mesleğine saygısızlık. Zaten onun eğitimini almış yetenekli birisi o karakteri nasıl oynayacağını bilir.


Sizi son filminizde komiser olarak görüyoruz. İleriki filmlerinizde de böyle bir şey yapmayı düşünüyor musunuz?
Ben aslında ilk filmden beri zaten görünüyorum. İlk filmde mesela duvara yazı yazan gençlerden biriydim ondan sonra “Kanunsuzlar”da böyle bir küçük oynadım.  “5 Dakikada Değişir Bütün İşler”de örgüt üyesiydim. 

Daha dikkatli izlemek gerekiyor.
Çok minik ama küçük bişey.

Bundan sonrakilerde devam eder heralde?
Proje uygun olunca evet seviyorum ufak görünüp çıkmayı.

Hülya Avşar seneler önce ‘erkek jön’ yok dedi. Sizce ‘kadın jön’ var mı?
Ben erkek jön olmadığına katılmıyorum . Ya ben çok iyi kadın oyuncu olduğunu düşünmüyorum ülkede . Var tabi bu yok demek değil. Erkekler kadar yok çünkü metinlerde hep karakterler roller erkeklere göre yazıldığı için. O kadar kesin konuşmamak lazım kadın jön yok, erkek jön yok, o yok, bu yok diye. He yeteri kadar değildir, sayısı azdır o ayrı. Bence ülkeyle ilgili . Ülkede alanında gerçekten çok iyi olan kaç insan var? Her alandan bankacılık falan filan.. Öyle olsaydı herhalde ülke bu durumda olmazdı. 

Çalışmak istediğiniz isimler var mı?
Beğendiğim ne kadar iyi dediğim aktör aktrisler var da isim vermeli miyim?

Genç oyuncular mı yoksa eskiden beri yapan oyuncular mı?
Gençlerdende var eskilerden de var . Bazıları arkadaşım daha çalışamadım kendileriyle fırsat olmadı.

Yabancılardan beğendiğiniz oyuncular var mı?
Al Pacino’yu çok severim, Tim Roth çok iyidir.  James Franco.

Türkiye’de Hollywood gibi yüksek bütçeli yapımlar yok neden? Bizde yapabilir miyiz?
Yapamayız. Çünkü Amerika’da 150-200 milyon dolarlık filmler yapılıyor  ya stüdyo işi bunlar dünyanın her yerine satılıyor. Televizyon satışları yapıyor, gişe satışları yapıyor,  bunların yan ürünlerini çıkarıyor, oyuncağını çıkarıyor. Bu bir endüstri ve her taraftan para kaynağı. Dolayısıyla 200 milyon dolar yatırmaları onlara batacak bir şey değil. 

Türkiye’de en fazla gişe yapmış film 7 milyon. Gişede 5 lira düşüyo yapımcaya,35 miyon yapar. Televizyon satışıyla 40  olsun hadi Almanya’yı falan da koy. Bu ülkede 45 miyon rekor olur. 50 milyon koyduğun zaman mesela para kaybetmen %100 gibi bir şey nerde kaldı ki 200 milyon. Pazarla ilgili. Türkiye iç pazarda çalıştığı için öyle, diğerleri öyle değil ki dünyaya satıyorlar. Dolayısıyla olmaz. 

Sanatçının siyasi duruşu olmalı mı?
Siyasi bir perspektife sahip olmalı elbette

Siyasi duruşundan dolayı sanatçılar tepki alıyor son zamanlar.
Sanatçı olmana gerek yok yani akademisyenler de o tepkiyi alıyor taksici de o tepkiyi alıyor. 

Çok fazla kişinin ses çıkardığını düşünmüyorum ben bizim sektörde,  twitter’dan bedava tepkilerden bahsetmiyorum. Bir de ciddi politik duruş dediğin şey konuştuğun şeylerle işte çıkıp bir yerlerde demeç vermekle twittera yazmakla olacak şeyler değil üretimin olması gerekiyor. Bugün çok önemli bir dönemeçten geçiyoruz mesela bununla ilgili bir beste bir tablo bir film bir tiyatro oyunu, bir şiir . Bunlar üretilirse bir etkisi olur yoksa twitter 140 karakter yazıyorsun, ne üretiyorsun yani?  

Festivallerde bir sürü şey okluyor. Ödül alıyorlar, AKP’ye çakıyor ve AKP’nin festivalinde. AKP’nin parasını alıyor, AKP’nin festivalinde film yarıştırıyor ve sahneye çıkıp kendi mahallesi gibi şov yapıyorlar. Bunlar doğru değil. Üretimini böyle yapması gerekir.  Muhalif üretim yap. Zaten konuşmana gerek yok.


Mahsun Kırmızıgül’ün Vezir Parmağı filmi neden gişede hüsran yarattı? Komedi filmi diye mi?
Komedi filmi olmasıyla ilgisi yok. Mahsun’a linç kampanyası düzenlendi ve o gerçekten de kampanya etkisini gösterdi. Filmin gişesinden belli. Ben mesela Mahsun’u çok eskiden tanırım ve Türkiye’de onun kadar heyecanlısı çok az var, çok samimi söyleyebilirim. Ve gerçekten para yatırıyor, setinde parasını alamayan olmaz, her şey yağar, hiç problem olmaz her şey çok iyi gider. İyi niyetlidir falan ben o yüzden niye böyle bir şey yapıldı anlamadım. 

Hep yek1’i siz çekmediniz. Ama Hep Yek 2 yönetmeni ve senaristi sizsiniz. Senaryo nasıl oldu yazılma aşaması?
Hep yek1de aslında biz vardık. Bir revizyon falan yapmıştık, senaryonun bir kısmında bizimde dahilimiz var o yüzden, sonra biz başka bir film çekmeye karar verdik 5 dakikayı, sonra başka bir şeyler oldu sonra ikinciyi çekeceğimiz zaman senaryoyu yazalım bakalım nasıl olacak dedik ama baktık ki keyifli çıkıyor yapmaya karar verdik yoksa zaten yazılamıyor olsaydı iyi çıkmayacak zorlama gibi oluyor olsaydı herhalde çekmezdik hatta şimdi 3ü yazıyoruz. 

Belli değil yani?
Daha yazılıyor şu anda iyi gidiyor bir iki fikir var yapımcıyla paylaşmamız gereken onlardan onay alırsak o zaman olabilir.

Yorum Yaz

@name x